COVID-19: Jangkitan di New York atasi Sepanyol Dan Itali

Posted on

NEW YORK: New York, Amerika Syarikat (AS) pada Rabu mencatat peningkatan kes jangkitan koronavirus/COVID-19 sehingga mengatasi angka di Sepanyol dan Itali.

Menurut Gabenor Andrew Cuomo, New York memecah rekod pada Rabu dengan angka kematian tertinggi dalam sehari.

New York kini mencatat 151,171 kes dengan 6,268 kematian manakala Sepanyol melaporkan 148,200 kes dan Itali 139,422.

Cuomo berkata bilangan kematian akan terus meningkat kerana pertambahan mereka yang dimasukkan ke hospital untuk masa yang lebih lama.

“Sekarang bukan masa untuk berpuas hati, bukan masa untuk melakukan apa-apa yang lain daripada yang sedang kami lakukan.

“Ingatlah apa yang terjadi di Itali apabila sistem penjagaan kesihatan keseluruhannya menjadi lebih teruk, jadi kita perlu terus rajin; kita perlu terus berdisiplin.

“Tidak syak lagi bahawa kita sedang membengkokkan lengkung pandemik ini, dan tidak ada keraguan bahawa kita tidak boleh berhenti melakukan apa yang kita lakukan sekarang,” katanya.

Bahaya Covid – 19

para pakar kesehatan pun menyarankan kita untuk rajin mencuci tangan. Setiap kali Anda habis menyentuh sesuatu benda atau tak sengaja menjalin kontak dengan seseorang yang positif mengidap virus corona, wajib cuci tangan dengan menggunakan sabun.

Badan Kesehatan Dunia (WHO) meminta masyarakat untuk melakukan cuci tangan minimal 20 detik. Selain itu, cuci tangan harus dilakukan dengan penggunaan sabun dan dibilas di bawah air mengalir.

Vaksin dan antibiotik untuk menangani virus ini belum ditemukan, maka dari itu tidak ada yang bisa kita lakukan memang selain menjaga kesehatan diri dan membantu memerangi penyebaran virus menggunakan upaya sederhana, menjaga kebersihan tangan yang benar.

Sumber

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *