Hanya mohon doa orang ramai ‘Sedih bila dengar kisah adik ni’

Kisah sedihnya, dia mempunyai se0rang adik perempuan berusia 11 tahun dari Mensah Trieng, Lhokseukon, Aceh Utara bernama Putri Ora yang mengaIami masaIah pemakanan yang tidak baik.

Adik perempuan itu kini sudah berusia lebih setahun.Dia tidak dapat bersek0lah lagi kerana keadaan kesihatannya.

JAKARTA – Kisah se.dih se0rang adik perempuan berusia 11 tahun dari Menasah Trieng, Lhokseuk0n, Aceh Utara bernama Putri Ora yang mengaIami masalah kekurangan zat makanan.

Putri, adik perempuan itu kini berusia lebih setahun dan tidak dapat bersek0lah lagi kerana keadaan kesihatannya.

Padahal ketika masih bersek0lah, Putri tidak pernah bolos menjadi juara kelas setiap tahun.Dipetik dari Kitabisa.com, Jumaat (11/6/2021) Awalnya Putri lahir n0rmal.

Namun, ketika di tingkatan 5, ketika berusia 10 tahun, Dek Putri demam p4nas dan terus dibawa ke Hospital Cut Meutia.

“Oleh dokt0r, Dek Putri disahkan menghid4p peny4kit paru-paru, dan kini ia memberi kesan kepada kekurangan zat makanan,” tulisnya.

Sudah setahun lebih Dek Putri terbaring tanpa suara yang keluar dari mulutnya, hanya air mata yang perlahan-lahan menitis di pipinya, tanda luka yang dirasainya.

Tidak ada pergerakan, maIah untuk membuang air kecil, Dek Putri tidak mampu, sering tidak sedarkan diri.

“Se.dih meny4yat hati, itulah gambar semasa Dek Puteri. Dia hanya mampu berbaring lemah di atas tilam tanah, di dalam rumah yang jauh dari tempat sepatutnya. Apabila peny4kit paru-paru yang menjejaskan pemakanan yang bu.ruk menjejaskan tubuhnya,” tulisnya.

Di tubuhnya kini, hanya tuIang dan kuIit yang masih bersatu.Tiada suara yang keluar dari muIutnya, hanya pandangan penuh harapan untuk kesembuhannya.

“Dulu, dia sangat rajin ke sek0lah, malah selalu memenangi kelas itu setiap tahun. Selepas sek0lah dia segera mengaji. Anak perempuan yang taat dan tidak pernah memb4ngkang ibu bapa,” kata ibunya.

Keadaan ek0nomi keluarga yang serba kekurangan menyukarkan rwatan Dek Putri.

Tiada k0s untuk rwatan. Ayahnya hanya se0rang buruh ladang biasa, kadang-kadang mendapat kerja dari sawah 0rang lain dan kadang-kadang tidak, dengan pendapatan tidak lebih dari Rp 30,000 sehari.

Sukar untuk mereka memenuhi keperIuan harian.Anak perempuan merupakan anak sulung daripada 4 0rang adik-beradik, adik-adiknya masih kecil, dan sangat memerlukan makanan yang berkhasiat.

Rumah mereka hanya dibina di atas tanah 0rang lain.Kini, Dek Putri memerlukan ubat dan makanan berkhasiat untuk membantunya pulih.

PengumpuIan dana untuk wanita juga telah dijalankan sejak 27 Mei 2021 oleh Khairul Ummah Sharing melalui Kitabisa.com. Dengan nama kutipan ‘Pemakanan Bu.ruk, Dek Putri Tidak Dapat Sambung Sek0lah’.

Kata akhir

Walaupun kami tidak mampu untuk menderma dana untuk saudari ini untuk rwatannya, cukuplah kami berd0a kerana d0a ini lebih bermanfaat daripada segala-galanya.

Sumber: Maibaca / jatimedia/ coretannasihat Via Update Inside

Leave a Reply

Your email address will not be published.