Ribuan Muslim Bangladesh Melakukan Demonstrasi Menentang Perancis Atas Kartun Muhammad

Posted on

Ribuan Muslim Bangladesh Melakukan Demonstrasi Menentang Perancis Atas Kartun Muhammad

Kira-kira 10,000 warga Bangladesh dari sebuah kumpulan Islam telah berjalan ke ibu kota untuk mengecam paparan karikatur Nabi Muhammad SAW di Perancis.

Kira-kira 10,000 warga Bangladesh dari kumpulan Islam berarak ke ibu negara negara itu pada hari Selasa untuk mengecam paparan karikatur Nabi Muhammad SAW di Perancis sementara pemimpin kumpulan itu mendesak umat Islam di seluruh dunia untuk memboikot produk Perancis.

Para penunjuk perasaan dari Islami Andolon Bangladesh, sebuah kumpulan yang menganjurkan pengenalan undang-undang Islam di negara yang majoriti Muslim itu, membawa sepanduk dan papan nama yang bertuliskan “Semua umat Islam di dunia, bersatu” dan “Boikot Perancis.”

Mereka juga membawa potongan gambar Presiden Perancis Emmanuel Macron dan menggantung kasut di lehernya.

Negara-negara yang beragama Islam sangat m4rah dengan pernyataan Macron minggu lalu di mana dia menolak untuk mengutuk penerbitan atau pertunjukan karikatur Muhammad. Seorang remaja Chechnya yang berusia 18 tahun dituduh melakukan pemenggalan 16 Oktober di Paris berhampiran seorang guru Perancis yang menunjukkan karikatur Muhammad.

Perancis menganggap satira agama adalah salah satu jenis ucapan yang berada di bawah kebebasan bersuara, sementara banyak umat Islam menganggap setiap serangan terhadap nabi mereka dianggap sebagai kesalahan berat.

Para penunjuk perasaan berkumpul pada waktu pagi di hadapan Masjid Baitul Mokarram utama di Dhaka, ibu kota Bangladesh, dan kemudian mula berjalan menuju Kedutaan Perancis, yang terletak beberapa kilometer dari masjid itu. Tetapi polis menghalang perarakan dalam perjalanan dan berakhir dengan damai .

Rezaul Karim, ketua Islami Andolon Bangladesh, mendesak Perancis untuk menahan diri dari menampilkan karikatur Muhammad.

“Kami, umat Islam, tidak pernah melakukan karikatur pemimpin agama lain. Itulah sejarah. Kerana orang yang mengajar kita adalah Nabi Muhammad, “kata Karim.” Allah mengutus Nabi Muhammad sebagai duta perdamaian. … Macron dan rakan-rakannya tidak belajar apa-apa dari sejarah. Anda harus malu. “

“Saya menyeru semua umat Islam dunia untuk memboikot semua produk Perancis. Kita harus memberi mereka pelajaran yang baik, ”katanya kepada penyokongnya.

Karim mengatakan bahawa Macron harus dirawat kerana apa yang dikatakannya adalah “peny4kit mentalnya”, dan meminta PBB untuk menghukum Perancis.

Dia juga mengkritik Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina kerana tidak mengatakan apa-apa terhadap Perancis atau Macron. “Anda seorang Muslim, untuk mendapatkan suara, anda menggunakannya, tetapi sekarang mengapa anda begitu diam?” katanya.

Walaupun pemimpin banyak negara, termasuk Pakistan dan Turki, secara terbuka mengkritik dasar Perancis, Hasina belum memberikan komen secara rasmi.

Bangladesh adalah sebuah negara yang majoriti Muslim berjumlah 160 juta orang dan diperintah oleh perlembagaan sekular. Tetapi puluhan kumpulan, termasuk Islami Andolon Bangladesh, telah lama menuntut pengenalan undang-undang Syariah di negara itu.

Anda da baca , jangan lupa like & share yer . Terima kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *